Menselijke waarneming is een complex, goed geolied proces dat zowel mechanische basishandelingen als psychologische aspecten behandelt. Als we een krant pakken, lezen we niet elk woord aandachtig van het begin van de pagina tot het einde. Om evenementen en artikelen te evalueren zijn soms een paar momenten voor ons voldoende. Hetzelfde principe werkt met websites. Er is maar één functie, bij het kopen van een krant weten we dat we er een (of een paar) hebben, maar door een zoekopdracht in een zoekmachine in te voeren, is de gebruiker al voorgeconfigureerd dat hij een keuze zal hebben en als hij iets niet leuk vindt met op het eerste gezicht gaat het gemakkelijk naar een concurrent. Hiermee moet absoluut rekening worden gehouden bij de internetmarketing van vandaag.

Perceptie modellen

Er zijn verschillende modellen van gebruikersgedrag: F-patroon, Z-patroon en Gutenberg-diagram. Vanuit de technische kant gaan we niet in op deze momenten, er zijn al veel nuttige en interessante artikelen over dit onderwerp geschreven.

F-patroon

De gegevens kunnen veranderen afhankelijk van de architectuur van uw site, maar het algemene principe blijft bestaan: niet alle informatie wordt gezien, laat staan ​​gelezen. De bovenkant van de pagina is altijd beter zichtbaar. Hoe lager de informatie, hoe minder deze wordt waargenomen en hoe minder gebruikers ernaar zullen scrollen.

Veranderingen in de perceptie van gebruikers in de loop van de tijd

De Nielsen Norman Group heeft in 2018 een interessant onderzoek gedaan. Hiervoor werden 130 gebruikerssessies geanalyseerd, waarbij rekening werd gehouden met de metingen van oogbewegingen op een scherm met een grootte van 1920 × 1080. Dankzij deze gegevens werd onthuld dat de gebruiker de afgelopen jaren, rekening houdend met de toename van de diameters van computerschermen, meer dan de helft van de totale tijd op de eerste pagina doorbrengt zonder te scrollen (ongeveer 57%), terwijl de eerste en tweede scrollende schermen 74% van de tijd uitmaken. Dit suggereert dat als u belangrijke informatie aan uw klanten wilt overbrengen, dit op het eerste of, in extreme gevallen, op het tweede scherm van de gemiddelde monitor moet staan.

Bij het onderzoek waren 120 mensen betrokken

Volgens onderzoek in 2010 besteedden 80% van de tijd gebruikers aan het eerste scherm zonder op de pagina te scrollen. Dergelijke tendensen zijn vrij logisch, aangezien het ontwerp van sites in de loop der jaren grote veranderingen heeft ondergaan. Smalle, kleine pagina’s behoren tot het verleden, omdat nieuwe sites een groot formaat hebben, een laconiek ontwerp van elementen en knoppen gebruiken, een rustige, effen achtergrond en grote informatieblokken, geplaatst met toevoeging van lege ruimte. Gezien deze informatie lijkt het erop dat de pagina’s, die breder van formaat zijn geworden, in lengte hadden moeten worden ingekort. Maar dit gebeurde niet, wat leidde tot een verandering in het percentage gebruikersvoorkeuren.

Afbeeldingen selecteren

Alle hierboven beschreven trends hebben ook invloed gehad op de grootte van foto-inhoud op sitepagina’s. Kleine afbeeldingen zijn merkbaar inferieur aan mooie en kleurrijke afbeeldingen. Het gebruik van blokfoto’s, full-size portfolio’s is ook een gevolg van de ontwikkeling van de kwaliteit van de internetverbinding. Op zeldzame uitzonderingen na hoeft u niet langer te wachten tot de pagina lang is geladen en ziet u lege vierkanten in plaats van afbeeldingen. Ook het mobiele internet is merkbaar beter geworden.

Elk jaar wordt er steeds meer ruimte vrijgemaakt voor foto-inhoud

Maar vergeet de aanbevelingen van zoekmachines niet, aangezien te grote afbeeldingen de snelheid van het laden van pagina’s kunnen beïnvloeden. En de laadsnelheid heeft op zijn beurt invloed op de rangorde van de site in de SERP. Foto’s moeten vooraf worden verwerkt voordat ze worden geüpload, niet alleen visueel, maar ook de grootte en het gewicht moeten worden gecorrigeerd.

Ons advies:

  • Verdeel gebruikersinformatie op belangrijkheid en winstgevendheid voor het bedrijf.
  • Geef de hoogste prioriteit in gebieden met grotere zichtbaarheid.
  • Houd er rekening mee dat het plaatsen van uiterst belangrijke informatie op de tweede en volgende banners, zelfs op het eerste scherm, de kans aanzienlijk verkleint dat iemand deze zal zien. Alleen de eerste schuifregelaar in de rij wordt goed waargenomen.
  • De belangrijkste knoppen moeten zichtbaar zijn op het eerste scrollscherm.
  • Als u een catalogus heeft, moeten de kaartjes ook direct zichtbaar zijn bij het openen van de pagina. Het is niet nodig om een ​​inleidende tekst van groot formaat voor de productcatalogus te plaatsen.
  • Een false-bottom-effect (visuele paginavulling waardoor het lijkt alsof er geen inhoud meer is) zal de zichtbaarheid van volgende scroll-schermen aanzienlijk verminderen.
  • Analyseer altijd gebruikersgedrag, installeer een webviewer en bekijk de klik- en scrollkaart. Ze geven een idee van de “dode” delen van de site of knoppen.
  • Als uw site te veel interessante en belangrijke inhoud bevat, gebruik dan de hulp bij paginanavigatie met extra menu’s of ankers.
  • Gebruik aandachthoudende elementen (concentratiepunten). Het is noodzakelijk om de inhoud van de pagina te verdunnen met prominente blokken, knoppen of andere elementen om de aandacht van de gebruiker tijdens het scrollen op de inhoud te vestigen.
  • Sloot enorme pagina’s, splits de inhoud op in twee semantische ideeën en voeg een nieuwe pagina met beperkt onderwerp toe. Met deze techniek kunt u geen gebruikers verliezen na het derde scrollscherm.

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com

BE: +32 499 41 46 24

Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

webdesign bedrijf belgië

https://webdevelopmentapp.com/nl/